Nike, Pepsi och Apple är exempel på väldigt starka varumärken som de allra flesta kan känna igen enbart på deras logotyp. De har helt enkelt en väldigt stark företagsprofil som är genomgående i deras produkter. Att skapa en bra företagsprofil kan vara avgörande för att människor ska få en relation till företaget och lägga det på minnet. Förutom att ta fram en logotyp som ser bra ut och passar organisationen ska man även se till att ha en tydlig profil när det kommer till typsnitt och färger, det gör att det blir enklare att känna igen olika produkter och annat som kommer från företaget. Till exempel känner ganska många igen Coca-Colas röda färg på burkar och flaskor eller Stadiums knall orangea påsar. Det är sällan den mest invecklade logotypen som folk kommer ihåg, många gånger gäller ”less is more”. Detsamma gäller då man ska komma på ett bra namn. Kommer man på ett namn som snabbt ger kunden en bild av vad företaget gör är det till stor fördel. Namnet bör vara lätt att stava och uttala samt att det inte ska kunna förväxlas med något annat. 

När man har tagit fram en profil som man känner reflekterar företaget på ett bra sätt kan man börja sprida den i marknadsföringsmaterial, på webbsidor samt olika trycksaker. Ett effektivt sätt att synas naturligt i många människors vardag är att trycka upp logotyp, företagsnamn eller slogan på produkter som till exempel tröjor, nyckelringar, vattenflaskor och pennor. De produkterna kan man sen ge till kunder, anställda eller samarbetspartners. Detta kan ge en väldigt positiv bild av företaget samt bidrar till att det syns mer.

Ett företag som tar fram profilprodukter i Stockholm är FF Profilreklam. De erbjuder 1000-tals produkter som kan märkas med logotyp, namn, slogan med mera. FF Profilreklam kan även hjälpa till att profilera hela företag eller organisationer.