Olika regler vid flyttstädning

Olika regler vid flyttstädning

När du flyttar ska du se till så att bostaden du lämnar är i så gott skick som möjligt. Om du hyr din bostad så kan du kolla med din hyresvärd vilka regler som gäller för flyttstädningen. Ska du däremot sälja din bostad så ska köpare och säljare vara överens om hur omfattande flyttstädningen ska vara. Hyresgästföreningen eller Fastighetsmäklarförbundet har dokument som kan hjälpa er att fastslå vilka punkter ni vill ha med på ert kontrakt.

 

Hur mycket ska städas?

Kraven varierar mellan hyresvärdar och säljare, men en flyttstädning är väldigt omfattande och du ska i princip torka av allt i hela bostaden. Fläckar på väggar, tak och golv ska tas bort och golvlister ska torkas av. Vitvaror ska torkas ur, köksugnen ska rengöras och fläkten ovanför spisen ska diskas från fett och smuts. Badrummet behöver också en omgång med kalkborttagning och rengöring av avlopp.

Även osynlig smuts ska trollas bort, till exempel damm ovanpå lampor och lister ovanför dörrar. Se dig runt där hemma och tänk på allt som kan samla fettfläckar från fingrar och hur många ställen där damm kan lägga sig.

 

 

Ta hjälp av städbolag

En flyttstädning är alltså ingen dans på rosor och tar mycket tid. Att flytta är tidskrävande nog och många väljer att anlita ett städbolag som tar hand om flyttstädningen. De vet exakt vad som behöver göras och har stor erfarenhet av envisa fläckar. Behöver du anlita ett städbolag för Flyttstädning i Stockholm så ska du ta en titt på https://enrenarevardag.se/. Du får använda rutavdraget för flyttstädning och kan därmed dra av 50 % av arbetskostnaden.

Om du själv har flyttstädat och städningen inte sker som överenskommet blir du oftast skyldig att betala för kompletterande städning. Ta hjälp av professionella lokalvårdare från början så kan du koncentrera dig på att flytta in i ditt nya hem istället.